Ombygning af Linder 400

Ombygning af Linder 400 Sportsman

 

Som nogle måske har bemærket, så har vi solgt vores ellers så elskede Walker Bay Angler jolle, som var vores tro følgesvend i ca. 4 år.

 

Årsagen til dette er, at vi har fået fingrene i en ny og større båd, en Linder 400 Sportsman, som dog umiddelbart ikke er nær så lækkert indrettet, som vores Angler var. Båden er til gengæld købt som "projekt", og vil løbende blive opdateret med udstyr og om-/tilbygninger.

 

Linderen er noget større med sine ca. 13½ fod (400 cm) end Anglerens 10 fod, men er også markant bredere hele vejen ned. Derudover giver den os også mulighed for at montere både benzin- og elmotor på samme tid, og kan klare motore helt op til 15-20 HK. Det er en planende båd, som altså med den rette motor kan komme meget hurtigt omkring, men med en egenvægt på ca. 100 kg, så er den stadig ganske let og i øvrigt fuldstændig vedligeholdelsesfri.

Som båden tog sig ud fra starten - Ikke meget komfort, men i rigtig fin stand

 

Det første og vel vigtigste projekt var, at få lavet gulv/dørk i bunden, så tasker og fødder ikke bliver våde. Men også for at man står bedre og højere i båden, end på den skæve bund, som mildt sagt er noget belastende at gå rundt på en hel dag.

 

Derudover så er sådan en aluminiumsbåd meget "larmende", og hvis man taber f.eks. en wobler eller lignende i bunden, så kan det høres virkelig langt væk. Men også de små ting som skridt og andre bevægelser ville forplante sig direkte ned i vandet, og formentlig skræmme en del fisk væk.

 

Valget stod imellem at købe en plade eller to "dørkplade" i aluminium eller selv lave noget i træ. Efter overvejelser for og imod, så faldt valget på træ, da det både er markant billigere end alu-dørkplader, men også fordi at træ larmer mindre og ikke bliver helt så kold at stå på om vinteren. Alternativt til træ kan man bruge komposit-terrasseplader - Dørken er faktisk blevet ret tung, og ved brug af komposit-plader, vil man sikkert kunne spare en del kilo, men også gøre det fuldstændig vedligeholdelsesfrit.

 

Men der blev indkøbt en god håndfuld terrasseplader med riller, som så blev skåret i skiver og skruet sammen på undersiden. Helt bevidst blev der lavet et lille mellemrum imellem brædderne, sådan at vand kan løbe ned imellem pladerne og ned under dørken. Dørken blev lavet i ialt 3 sektioner, for at man uden voldsomme anstrengelser kan løfte en sektion op og øse vand ud, hvis det bliver nødvendigt.

 

Det ser lidt spøjst ud, at den forreste dørkplade ikke går helt frem til toften, men det er helt bevidst, at det er lavet sådan - Planen er nemlig, at der skal være kasteplatform i stævnen, men mere herom senere.

Så gik arbejdet igang - Bagerste del blev som sagt lavet i to sektioner,

for at man kan løfte den ene, og hurtigt øse vand ud mm.

Så blev forreste sektion også færdig, og her er arbejdet så småt begyndt

på prøvemontering af elmotor og beslag dertil.

 

Næste vigtige skridt var at få monteret nogle stangholdere. Vi ønskede dog ikke at bore alt for mange huller i båden, men ville også gerne have mulighed for at kunne flytte rundt på stangholderene alt efter formålet, hvilket jo kræver, at der er beslag flere forskellige steder.

 

Derfor faldt valget på, at der skulle monteres et søgelænder i den bagerste del af båden. På den måde kan man forskyde stangholderene på gelænderet, eller tilføje yderligere, hvis det er nødvendigt.

 

Det er også praktisk med sådan et gelænder, til bl.a. vores lille GPS, til at spænde drivanker og anker mm. fast til, og selvfølgelig også fungere som alm. håndtag/støtte.

Søgelænderet monteret med stangholdere og mini-GPS. 

 

Næste projekt var, at få lavet monteringsbeslag til elmotoren. Planen er jo, at vi både skal kunne montere benzin- og elmotor, og dette krævede, at der blev lavet et ekstra støttepunkt i siden på hækken.

 

På indersiden blev der brugt en rest fra dørken, som passede i tykkelsen, men også passer sammen med det andet træ. Skruerne fra vores Shakespeare elmotor presser selvfølgelig ind nederst på rælingen, hvor der ikke er noget der støtte bagved. For at kompensere for dette, blev der fræset en rille i brædden, så den passer op under rælingen, og støtter denne på indersiden.

 

Udvendigt fik vi fat i et stykke mahogni-træ, som igen blev skåret og fræset til, så det passer helt op til rælingen, hvorefter det hele blev samlet med et par syrefaste bolte med undersænkede bolthoveder.

Lidt hyggearbejde med en stiksav, båndpudser og overfræser,

så pladen kommer op under og støtter rælingen indenunder.

Her er så pladen på ydersiden, hvor motoren presser ind på - Det hele blev

skruet sammen med et par gennemgående syrefaste bolte, så det ikke ruster.

 

Så er alt det vigtigste ved at være på plads, og båden er nu ganske anvendelig til stort set alle former for fiskeri. Dog er der stadig store planer og flere projekter på vej, så båden er slet ikke færdig endnu.

Pakket op til en hel dag på søen med gril, køletaske og en kold øl eller to

 

Så kom tiden til, at der skulle kigges på ny og større benzinmotor, da vi nu har en båd, der jo kan klare en markant større motor - Den gamle motor blev derfor solgt, og en ny indkøbt på samme tid.

 

Vi valgte at gå fra en 4-takter 4 HK til en 2-takter 15 HK. Grunden til dette er både, at 2-taktere generelt er billigere, men vigtigst af alt, også vejer markant mindre. En 4-taktsmotor af denne størrelse vil snildt kunne veje 35-45 kg, hvorimod denne 2-takter nok vejer 25-30 kg. Så for at man stadig kan pille motoren af uden at man skal være to personer om det, var det et åbentlyst valg.

 

Det er dog en ældre motor, end vores gamle, så den fik lige det store serviceeftersyn med nye tændrør, gearkasseolie, rensning af filtre mm, ligesom at der blev indkøbt ny benzintank, slanger og koblinger, samt fikset et par løse forindelser på ledningerne til stopknappene. Den starter utrolig let og kører som en ny motor, og så sejler den i sagens natur noget hurtigere.

 

Alt efter hvor hårdt båden er læsset, så sejler den ifølge GPS 18-28 km/t (efter tilføjelsen af kasteplatforme og dørkplader mm) - Det har utrolig stor indvirkning, hvor meget grej der slæbes med, og undlader vi f.eks. at tage elmotor og batterier med, så giver det snildt 5-8 km/t på toppen.

 

Det smarte ved denne model motor er, at den udvendig har en tomgangs-justerings-knap, så man kan ved f.eks. trolling kan øge farten bare en anelse, hvis det går for langsomt - Fiks lille detalje.

Den nye motor monteret på båden og under reperation/service.

 

Så er projekt kasteplatforme og stuverum gået i gang. Igen fladt valget på, at det hele skulle laves i træ, selvom der var kraftige overvejelser for, at få selve toppladen lavet i alu-dørkplade, som dog blev fravalgt alene på grund af prisen og hvor besværligt det var at få fat på.

 

Istedet faldt valget på 15 mm østenfinérplader, som så fik en omgang lak på alle snitflader og andre områder, hvor træet blev blottet. Frygten ved dette valget af træ var, at båden ville blive alt for tung, og det har da også gjort båden lidt tungere at søsætte, samt også taget toppen af farten, når båden er tæt pakket. Men det vigtigste er jo trods alt, at det er en fed båd at fiske fra, og det mener vi bestemt, at det er. De platforme er intet mindre end geniale at fiske fra, da det både gør det markant lettere at kastefiske, men også gør at man bedre kan se ned i vandet, og dermed også lettere kan spotte følgere, grøde mm.

 

Planen er, at der på et tidspunkt kommer en frontmonteret elmotor på båden også, og derfor var det helt oplagt at lave opbevaring af batterierne i stævnen, for at undgå at skulle trække alt for lange ledninger (med strømtab til følge), men også for at få fordelt vægten i båden.

Under kasteplatformen i stævnen skal der være stuverum til batterier,

for at fordele vægten i båden lidt bedre

Så er alle delene ved at være færdige og man fornemmer så småt helheden, Nu skal alle

delene have lak på snitfladerne, og så skal det betrækkes med marinetæppe

Så er tæppet kommet på, ligesom at der er lavet et støttepunkt til platformen i stævnen.

Nu mangler der kun en låge og et par småting, så er den første platform færdig.

 

Så er den bagerste platform også blevet lavet, og opbygningen bliver stort set identisk med platformen i stævnen. Dog er den bagerste tofte (bænken) fjernet, for at rummet under platformen kan blive større, og dermed også rumme benzintanken.

 

At få et rum til at gemme benzintanken i, var et af de helt store argumenter for denne opbygning. Det var simpelhent for besværligt og belastende, at man skulle have benzinslangen liggende hen over toften og tanken stående i bunden af båden, hvor man bevæger sig rundt. Rummet herunder kan nu både rumme en 25 liters benzintank og et marinebatteri, og alle ledninger/slanger kan føres ind til disse via huller i bagpladen. Dette er både med til at forlænge levetiden på benzinkoblinger, slanger og ledninger, da man ikke hele tiden skal flytte på dem/træder på dem, og så er det helt ubeskriveligt rart, at man har et ryddet område at stå og fiske fra.

Den bagerste kasteplatform begynder at tage form.

Toften er dog helt fjernet, da det giver et større rum nedenunder.

Så blev vi færdig med at lave siderne, rumadskildelse (som mest er for at støtte toppladen),

og der blev boret huller til udtag af benzinslange og strøm til el-motor.

Toppladen er blevet understøttet og afskærmet i bag, og så er der blevet lagt tæppe på det hele -

Så mangler der bare låger, hængsler og beslag, kop- og stangholdere.

 

Der er blevet købt nyt legetøj til båden i form af en frontmonteret el-motor med I-Pilot. Motoren blev købt lettere brugt og med beslag og alu-dørkplade, som den kan monteres på. Så det var stort set "Plug and play", og det eneste der skulle laves var, at der skulle bores et par huller og skæres lidt gevind, så pladen kunne skrues fast.

 

Dørkpladen i stævnen har også givet mulighed for, at vi også kunne montere ankertrosse i stævnen, hvilket virkelig har været savnet. Derudover er der også blevet monteret et beslag til stangholder. Ofte fisker vi med en agnfisk ude, imens vi fisker aktivt - Og for at personen i stævnen lettere kan styre sin stang og line, så har dette tiltag også været længe ventet.

Dørkpladen monteret og motorbeslag, trosse og stangholder skruet på

 

For at kunne få batterierne til at stå i stuverummet under platformen, så skulle der selvfølgelig trækkes lidt ledninger. Der blev så monteret en connector under dørkpladen, så motoren uden store anstrengelser kan kobles fra, ligesom at batteriet let kan skiftes, ved at koble ledningerne fra, og flyttes over på det andet batteri.

Ledning til motor trykket og så det er let at skifte batteri eller koble motor fra

 

Bemærk i øvrigt, at der også er kommet kopholder på i siden af platformen, ligesom at der er monteret stangholder på den anden side. Stangholderen er nu mest tiltængt, at man lige kan sætte sin stang i, når der skal skiftes agn eller ligende, men også til at holde på tænger eller et par agn, som man skifter imellem - Det virker de perfekt til.

Samme setup er selvfølgelig monteret bag i båden.

Som båden tager sig ud for tiden. Tanken om lågerne bliver nok skrottet,

for at holde vægten nede og rent kosmetisk skal der stadig gøres noget ved midtertoften.

 

Fortsættelse følger senere....

 

 

Vi vil meget gerne understrege, at dette selvfølgelig ikke er nogen facitliste, men blot beretninger om vores erfaringer. Artiklerne er derfor ment som inspirationskilder og ikke andet.

Ondfisk.dk © 2008

 

Ondfisk-teamet

 

 

Thomas Wang

Bosiddende i Esbjerg-området.

 

Yndlingsfiskemetode er store gedder på jerkbait og gerne i perioden, hvor de kan fiskes på helt lavt vand.

Elsker det adrenalinkick man får, når gedderne tager agnen hårdt og aggressivt. Ynder også en langsom swim-bait, en hurtig spinner eller en tur med fluestangen.

 

Fisker også en del på de jyske kyster efter bl.a. havørreder.

 

Båd: Askeladden 475 Fighter

 

PR-gedde: 13,6 kg

 

Skriv til Wang

 

 

 

Ronnie Bull

Bosiddende på Hornsherrede imellem Roskilde- og Isefjorden på Sjælland.

 

Yndlingsfiskemetode er store brakvandsgedder på fluestangen, og ynder selv at binde fluerne, tilpasse forfang, liner og alt hvad dertil hører.

Står heller ikke af vejen for fiskeri med jerkbait, store gummidyr eller en kæmpe spinner, som helst skal "Burnes".

 

Besøger også jævnligt Roskilde og Isefjorden efter havørrede, aborre eller bare hornfisk for sjov.

 

Båd: Linder 400 Sportsmann.

 

PR-gedde: 10,5 kg

 

Skriv til Bull